Wednesday, December 13, 2006

Penangan Bawang Merah Bawang Putih

Oleh WANDA IDRIS (Utusan)



KATA si ibu tiri Bawang Putih, Helsi Herlinda yang mendukung watak Rika Sumanto sewaktu sidang akhbar dan majlis pelancaran VCD Bawang Merah Bawang Putih di Sri Pentas petang Jumaat lalu, dia pernah diserang oleh sekumpulan peminat gara-gara lakonannya itu.

“Habis saya dipukul sana sini hingga lebam dan luka. Takut juga mengingatkan peristiwa saya diserang di lokasi. Tapi saya tidak menyalahkan mereka.

“Mungkin mereka terlalu emosi sehingga tidak dapat membezakan realiti dan lakonan. Apa yang penting, walaupun saya dibenci tetapi watak saya itu tetap dirindui,” kata Helsi sambil ketawa.

Justeru, dia memberitahu, tidak henti-henti berdoa ketika dalam perjalanan ke Malaysia agar tiada musibah yang melandanya ketika di negara ini.

“Jangan sampai datang cantik, baliknya jelik. Tapi bila menjejakkan kaki sahaja di lapangan terbang, saya lega. Orangnya baik-baik dan ramah sekali,” katanya sambil tersenyum mesra.

Dan nyata, kehadirannya itu bersama aktor Dimaz Anrean yang melakonkan watak Ferdi mendapat sambutan hangat pada sesi bertemu peminat yang diadakan selepas sidang akhbar itu.

Khabarnya hampir tiga ribu peminat hadir memenuhi perkarangan Sri Pentas di Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor gara-gara ingin melihat lebih dekat pelakon-pelakon berkenaan.

Mereka bukan sahaja sanggup berasak-asak malah tidak segan silu tampil ke pentas menggayakan watak-watak utama drama popular itu baik kanak-kanak, para gadis dan wanita serta lelaki muda.

Begitulah penangan drama Bawang Merah Bawang Putih yang pernah mencetuskan kontroversi apabila dibahaskan pada Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini.

Helsi, Dimaz dan pelakon utamanya, Revalina S. Temat yang mendukung watak Alya didatangkan khas ke Kuala Lumpur khusus untuk mempromosikan VCD yang diterbit dan diedarkan NSR.

Mereka bertiga juga telah mengadakan kemunculan istimewa pada Karnival Jom Heboh yang diadakan pada hujung minggu lalu.

Bagaimanapun, pendukung watak Siska, Nia Ramadhani tidak dapat hadir kerana terikat dengan penggambaran.

Rating 3.5 juta

BIARPUN dilanda kontroversi kerana dikatakan memaparkan unsur khurafat yang melanggar akidah umat Islam, drama yang disiarkan TV3 itu nyata terus mendapat sambutan penonton.

Sehingga episodnya yang ke-76, kata Pengurus Jenama, Kumpulan Pengurusan Jenama Women@TV3, Santokh Singh, drama seberang itu telah mencatat rating 3.5 juta.

“Malah dengan hampir 75 peratus penonton pada satu-satu masa, kami percaya ratingnya akan meningkat lebih banyak menjelang episod terakhir,” kata Santokh optimis.

Tinggal tidak sampai 40 episod lagi, di Indonesia, drama Bawang Merah Bawang Putih pernah menduduki tangga teratas selama lebih setahun.

“Sememangnya di Indonesia sendiri menerima sambutan yang luar biasa. Saya percaya, walaupun ada watak antagonis, tapi kerana penontonnya menonton dengan pemikiran terbuka, audiens mampu menjadikan sisi tidak baiknya sebagai satu panduan dan pedoman,” tegas Helsi.

Baru berusia 32 tahun, kata Helsi lagi, dia hanya serius dalam bidang lakonan sejak mendirikan rumah tangga tiga tahun lalu.

Sebelum ini dia pernah terlibat dalam bidang pengacaraan, menari dan menjadi model iklan.

Dimaz sudah ada kekasih

SEMENTARA Dimaz Anrean mengakui kolaborasi dengan Revalina S. Temat, Nia Ramadhani, Helsi Herlinda dan Lydia Kandou memberinya cabaran untuk menjayakan wataknya sebagai Ferdi.

“Sebagai orang baru memang pada awalnya saya gementar berlakon bersama mereka. Tapi ia satu cabaran bagi saya untuk melakukan yang terbaik.

”Malah selepas menjayakan drama itu, saya mendapat banyak tawaran berlakon,” kata Dimaz yang akan turut terlibat dalam pembikinan drama Hikmah 3 tidak lama lagi.

Dimaz terlibat dalam drama Hikmah 1. Bagaimanapun aktor itu tidak muncul dalam kesinambungan Hikmah 2.

Mengakui sudah berpunya, pelakon baru bernama Nuri merupakan gadis yang berjaya menambat hatinya.

“Kami bertemu di lokasi penggambaran drama romantik berjudul Katakan Kau Mencintai Aku dan akhirnya kami jatuh cinta,” kata Dimaz tanpa berselindung.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

mana cerita aslinya............

9:01 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home