Monday, January 29, 2007

Mawi mula tunjuk sikap 'Diva'

Mawi mula tunjuk sikap 'Diva'

Radin Sri Ghazali (Wartawan Mstar)


Diva... Itulah sahaja yang dapat disimpulkan tentang sikap Mawi yang dilihat kian berubah sejak bergelar penyanyi nombor satu negara
( Foto The Star oleh Norafifi Ehsan)




"Ianya hanya sebuah pertandingan. Saya tidak kisah jika saya kalah ataupun menang,"
(The Star)




Diva... Itulah sahaja yang dapat disimpulkan tentang sikap Mawi yang dilihat kian berubah sejak bergelar penyanyi nombor satu negara.


Semasa menghadiri acara Selebriti Futsal anjuran Karyawan dan stesen radio KLfm di Ampang Sports Planet baru-baru ini, sikap "diva" inilah yang ditunjukkan oleh Mawi yang tiba hampir tiga jam lambat.

Malah ramai pihak termasuk artis-artis lain terpaksa menunggu Mawi untuk memulakan acara tersebut. Bayangkan Mawi bukan saja membiarkan rakan seangkatannya seperti Zahid, Yazer, Haziq, Farahdiya, Siti Saerah dan malah rakan senior Salwa, Nash Lefthanded, Maya, Mazin, Rohana Jalil dan Sharifah Hasnor menunggunya berjam-jam.

Sebaik sahaja anak jati negeri Johor ini sampai ke pusat sukan itu, dengan reaksi muka yang tidak bersalah dan seperti tidak ada apa yang berlaku, Mawi hanya tersengeh-sengeh dan beramah mesra dengan kelompok rakan-rakan artis sahaja.

Mawi langsung tidak memohon maaf kepada ratusan orang yang resah menunggunya sejak jam 12 tengahari lagi. Untuk sesi temubual juga, Mawi kelihatan seperti orang malas yang terpaksa melayan kerenah wartawan dan jurugambar - yang sanggup menunggunya berjam-jam lamanya.

Mustahil, Mawi tidak sedar yang dia datang terlalu lewat ke acara Selebriti Futsal atau mungkinkah ini adalah sikap Mawi yang sebenarnya?

Pihak pengurusan Maestro tentu saja lebih arif tentang jadual anak emas mereka dan bila difikir-fikirkan, adakah kelewatan ini disengajakan atau direstui oleh Maestro? Atau mungkin juga Maestro terpaksa ikut rentak dan gaya "diva" yang baru berusia setahun jagung ini?

Bakal mengadakan konsert untuk mangsa banjir

"Bukannya saya tidak mahu menganjurkan konsert tapi penganjuran konsert memerlukan penelitian dan tidak boleh dilakukan secara mendadak sahaja," ujar Mawi mengenai anggapan sesetengah pihak mengenai sikapnya yang tidak serius untuk membantu mangsa-mangsa banjir.

Ramai pihak turut rasa tidak puas hati apabila artis hanya sekadar turun padang untuk sehari semalam tanpa menggunakan bakat yang ada untuk membantu menjana wang untuk membantu mangsa-mangsa banjir.

"Saya tidak tergamak untuk berdiam diri sahaja dan melihat mereka merana. Oleh itu pihak pengurusan saya bersama kerajaan Johor kini dalam perancangan untuk mengadakan konsert untuk megutip derma untuk membantu mereka," ujar jejaka yang berusia 25 tahun itu lagi.

Menurut Mawi, ianya masih belum terlewat untuk mengadakan konsert amal untuk mengutip derma demi membantu mereka di Johor.

"Saya hanya dapat menunggu sahaja kata putus dari mereka mengenai tarikh pengelolaan konsert yang bakal diadakan itu," tegasnya lagi.

Mawi turut melahirkan rasa simpatinya terutamanya selepas lawatan ke beberapa tempat di negeri Johor terutamanya daerah Kluang yang teruk dilanda banjir.

"Sayu melihat keadaan mereka terutamanaya yang berada di pusat pemindahan banjir. Sebagai anak jati negeri Johor saya terkilan melihat negeri saya yang ditimpa musibah seteruk itu," kata Mawi ketika diminta mengulas mengenai lawatannya ke pusat pemindahan mangsa banjir di Sekolah Agama Gunung Lambak baru-baru ini.

Namun, Mawi bersyukur bahawa rumahnya di Felda Taib Andak tidak terjejas dengan bencana banjir.


Aduh Saleha ke lokasi bulan Februrari

Aduh Saleha, filem yang melonjakkan nama Mawi di persada seni, dan hampir luput di ingatan para peminat, akhirnya akan memulakan penggambaran pada pertengahan bulan Feburari.

"Saya akan memulakan penggambaran pada bulan hadapan. Filem ini terpaksa ditangguhkan beberapa kali disebabkan jadual kerja saya yang teramat ketat," jelas Mawi mengenai filem yang sering tertangguh untuk memulakan penggambaran.

Walaupun Mawi memberi reaksi seolah-olah dia tidak tahu menahu mengenai plot mahupun jalan cerita filem tersebut, namun Mawi mengakui bahawa dia kini sedang giat berlatih dialog untuk wataknya.

"Saya memegang watak bernama Man Hero. Dia seorang yang bersifat kelakar, suka melawak dan aksinya ala-ala bodoh yang mencuit hati. Maklumlah ini kan filem berkonsepkan komedi thriller," jelasnya lagi.

Mawi hanya mengelengkan kepala apabila ditanya siapakah calon heroin yang akan digandingkan dengannya dalam filem ini.

"Saya pun tidak tahu siapa? Dengar kata sebuah ujibakat akan diadakan tidak lama lagi untuk mencari pelakon yang sesuai untuk memegang watak Saleha jadi kita tunggu dan lihat sahajalah siapa yang berjaya menerusi ujibakat tersebut," ujarnya lagi.



Tidak kesal dengan persembahan AJL 21

Aksi bersahaja yang disudahi dengan lompatan akrobat Mawi dalam persembahan 'Lagu Jiwa Lagu Cinta' ketika konsert Anugerah Juara Lagu 21 baru-baru ini bagaikan tidak menunjuk ada perubahan sikap positif Mawi.

Anak didik Akademi Fantasia ini seakan mengamalkan sikap acuh tak acuh terhadap konsert akhir tersebut.

"Saya tahu ianya sebuah pertandingan tetapi tidak semestinya keseluruhan persembahan dilakukan secara serius. Malah, Lagu Jiwa Lagu Cinta merupakan sebuah lagu yang berbentuk 'fun' dan ala santai," ujarnya lagi.

Mawi turut menafikan bahawa persediaan yang dilakukan oleh dia bersama M.Nasir adalah pada saat-saat akhir anugerah tersebut.

"Ianya hanya sebuah pertandingan. Saya tidak kisah jika saya kalah ataupun menang," ujarnya lagi.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home